Historia

Yhteys » Historia

Kaunis kesäilta ja suomalaiskansallinen tango – yhtälö, joka sai Ilmajoen Musiikkijuhlien taiteellisen johtajan Lasse Lintalan ja MTV3:n ohjelmajohtaja Tauno Äijälän mielikuvituksen lentämään kesäisenä iltana 1980-luvun alkupuolella.

 

Idea oli kantava. Tangomarkkinoista on tullut yksi Suomen suurimpia yleisöjuhlia. Tangomarkkinat-tapahtuma on yli 30-vuotisen historiansa aikana vaikuttanut merkittävästi suomalaiseen viihdemusiikkiin. Tangolaulukilpailun myötä on menestykseen noussut useita uusia tähtiartisteja. Tangon sävellys- ja sanoituskilpailu tuottaa vuosittain suuren määrän uusia tangosävellyksiä, osa mahdollisia ikivihreitä.

 

Tangomarkkinoiden ansiota on se, että perinteinen suomalainen tangokulttuuri on saanut jälleen paljon huomiota ja suuren suosion. Tanssivan kansan lisäksi se on herättänyt tutkijoiden kiinnostuksen ja suomalaista tangoa on analysoitu monien eri tieteiden näkökulmasta. Tangomarkkinat on siten omalta osaltaan ollut kohottamassa populaarikulttuurin laatua ja arvostusta.

 

Seinäjoen Tangomarkkinat on tavoittanut suuren yleisön. Ensimmäisille Tangomarkkinoille vuonna 1985 osallistui n. 18.000 vierasta. Tangomarkkinakesä 1999 oli Tangomarkkinoiden tähänastisen historian menestyksekkäin vuosi: kävijäitä kirjattiin yhteensä 130.600. Myytyjen pääsylippujen perusteella Tangomarkkinat on yksi Finland Festivals -ketjun suurimmista juhlista.

 

Tangomarkkinat on herättänyt huomiota myös ulkomailla. Lähes kaikista Euroopan maista ja Pohjois-Amerikasta saakka on tultu Pohjanmaalle ihmettelemään ja ihailemaan suomalaisten intohimoa tangoon. Ulkomaiset mediat ovat tehneet Tangomarkkinoista useita artikkeleita, raportteja ja dokumentteja.

 

Tangomarkkinat on television välityksellä levinnyt tehokkaasti kansan tietoisuuteen. Televisioitu tangolaulukilpailu ja muut ohjelmat ovat tavoittaneet ihmiset, jotka eivät ole itse päässeet tulemaan paikan päälle. Televisiosta näkemänsä perusteella monet ovatkin tulleet kokemaan itse tangon tunnelman Seinäjoelle. MTV3 toimi Tangolaulukilpailun televisioitavien kilpailujen yhteistyökumppanina vuosina 1985-2008. Vuosina 2009-2016 televisio- ja radioyhteistyökumppanina toimi Yle. Vuonna 2017 solmittiin mediayhteistyösopimukset AlfaTV:n sekä Järviradion kanssa.

 

Opetus- ja kulttuuriministeriö hyväksyi 2017 suomalaisen tangon Kansalliseen aineettoman kulttuurin luetteloon. Vuonna 2017 lyötiin myös yhteistyössä Suomen Rahapajan kanssa suomalaisen tangon juhlaraha.

 

Tangomarkkinoille on myönnetty Suomalaisen Työn Liiton Avainlippu-merkki.

Yhteistyössä

 

 

Mainostoimisto Semio | Webio julkaisujärjestelmä